Feminism och sexism

Nyligen har American Apparel uppmärksammats för sina UNISEX skjortor. Unisex betyder att det är någonting för både kvinnor och män, men bilderna för dessa klädesplagg verkar visa att de bara är för män; antingen att ha på sig, eller se på när kvinnor har på dem.

Många har naturligtv is reagerat på reklamen och American Apparel har anmälts till reklamombudsmannen, men man kan inget göra eftersom American Apparels domännamn är registrerat i USAoch RO utreder det som riktar sig mot den svenska marknaden.

Att säga att man är feminist har fått en väldigt dålig klang, men det är just på grund av sådana här reklamkampanjer som vi behöver feminism; inte som en manshatande, gnällig rörelse som alla verkar koppla ordet till, utan som en röst för allas jämställdhet och lika värde.

Emelie Eriksson, bloggare och student har gjort ett väldigt bra inlägg på sin blogg: En blommig tekopp. Hon säger även detta:

”– Det är fruktansvärt hur de visar upp kvinnor i sin reklam. På den kvinnliga modellen handlar det inte om en skjorta längre, bilden är både sexistisk och kvinnoförnedrande. Man undrar vad de vill sälja.”

The better mousetrap har sammanställt några utav American Apparel´s värsta bilder när det gäller sexism i marknadsföring.

Om ni har tid över så besök hemsidan ”33 anledningar.” Det är en bra sida som sammanfattar varför vi behöver feminism.

Andra tips på hemsidor att kolla ipp är ”Men Photographed in Stereotypical Pin-Up Poses” och ”The Hawkeye Initiative”.

Slutligen måste jag uppmärksamma ByPM´s kampanj med liknande bilder för män, bra initiativ!

One thought on “Feminism och sexism

Kommentera