Black Friday och konsumtion

Den 28/11. 2014 infaller/inföll årets Black Friday, en införd tradition med ursprung i USA som går ut på att handla. Affärer lockar med specialpriser under denna enda dag och besökare stormar affärer för att få tag på specifika produkter. Dagen är känd för att resultera i kaos och även skadorAftonbladet skriver:

”Konceptet kommer från USA och är egentligen inget annat än en tidigarelagd mellandagsrea. Handelns uträkning är att locka konsumenterna att handla sina julklappar och annat tidigt. Psykologin i det hela är att konsumenterna ska hinna glömma att de redan gjort av med en massa pengar och ändå shoppa rejält före jul och sedan på mellandagsrean.”

Även Sverige har börjat hoppa på traditionen och försöker dra igång shoppingen även här.

I Dagens Nyheter pratar Lisa Månsson om en ”motståndsrörelse” som växt fram som svar på Black Friday; en köpfri dag världen över för att uppmärksamma det konsumtionssamhälle vi lever i idag.

Även en bojkott av shopping-dagen har spridit sig i USA som en protest mot att den polis som sköt 18-årige Michael Brown till döds i Ferguon inte blev åtalad. Bojkotten sprids på sociala medier undett hashtaggen  #BlackoutBlackFriday. De åberopar att om det inte finns rättvisa så ska de inte få någon vinst.

Jag håller verklgen med Tofflan när hon skriver på sin blogg:

”Varför kan vi i Sverige inte ta över bra traditioner från andra länder i stället för såna här… konsumtionstraditioner? Men allting i Sverige går ju ut på att sälja, sälja, sälja idag.”

Kommentera